تبلیغات
به سایت تخصصی پیراپزشکان بدون مرز خوش آمدید - ساعت بدن چیست؟

 

 پیام: به وب سایت پیراپزشکان بدون مرز خوش آمدید

 

برخی از دلتنگی هافراموش شدنی نیست

آرشیو مطالب

فروردین 1394

آبان 1392

شهریور 1392

مرداد 1392

تیر 1392

خرداد 1392

اردیبهشت 1392

فروردین 1392

اسفند 1391

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.



موضوعات

سردبیر

علمی پژوهشی

متفرقه

تاریخی

حقوق زنان

شخصیت ها

خاطرات دانشجویی

ارشد

فرهنگی مذهبی


لینک دانشگاه ها

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دانشگاه علوم پزشکی همدان

دانشگاه علوم پزشکی اراک

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه


نویسندگان


صفحات جانبی
کانون خبرنگاران پیراپزشکی
کانون نویسندگان بدون مرز
دکتر آیت کریمی
معرفی رشته ها
فخری دخت اکبری
دکتر محمد رضا موسوی نسب
دکتر علی رضا توانایی
دکتر طبیبی


اَبر برچسبها
ماه رمضان تغذیه پزشك روزه بیمار دانشگاه قندخون پروتئین روزه داران دكتر

درباره سایت


سردبیر وبلاگ: حسین دلدار



پیوند های روزانه

دانشگاه علوم پزشکی قم

مجله پزشکی دکتر فا

Simple language

مبارز بلاگ - سنگر مجازی

دانلود کتابها و جزوهها و مقالات مهندسی شیمی

بروزترین سایت دامپزشكی

سرویس وبلاگدهی

سیستم همکاری در فروش ملی مارکت

ابزار جالب وبلاگنویسی

وب لاگ شخصی دکتر آیت کریمی(روانشناس)

آپلود سنتر جادویی

سایتی پر از شکلک برای وبلاگ شما

پزشکی

فروشگاه های اینترنتی ایران

(( بزرگترین سایت تفریحی ایران ))

سایت جامعه پزشکی

تاریخ ایران

مانیا موسوی

گروه اسلامی علمای بدون

فیزیوتراپیستهای بدون مرز

لیست کامل پیوندهای روزانه

ارسال پیوند


مطالب پیشین

یاد ایام.....

برای جلب اعتماد دیگران به انها املت بدهید...

نجات بیماران با کلیه های چاپ سه بعدی...

سخنـى با معشـوق آسمـانى

دوران شیرین دانشجویی

تصویر برداری از شبکیه چشم....

جهشی بالدار با رهنمایی دلدار....

سردبیر 2

کنکو ر 92

دلدار

لیست کامل مطالب ارسالی


نظرسنجی
رشته های پیراپزشکی مهم تر هستن یا پزشکی؟





تبلیغات


تبلیغات



آمار بازدید

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


جدیدترین  :  
 
ساعت بدن چیست؟

مرتبط با :
ساعت درونی در واقع پاسخ تكامل به تحولات نوری و حرارتی پیرامون ماست.

به زبان ساده‌ تنظیم فعالیت‌های بدنی مناسب در روز و شب، محصول هدایت و تنظیم این ساعت ژنتیك است، به همین ‌خاطر در هر كدام از ما م تفاوت عمل می ‌كند.
مثلاً این ساعت مشخص می ‌كند كه چه وقت بدن ما نیاز به خواب دارد یا چه وقت زمان برخاستن از خواب است. برنامه ساعت درونی آدم‌های سحرخیز با برنامه ساعت درونی آدم‌های شب ‌زنده ‌دار متفاوت است.
تفاوت زمانی ساعت درونی میان آدم‌های خیلی سحرخیز و آدم های خیلی شب زنده‌ دار گاه حتی تا 12 ساعت هم می ‌رسد، طوری كه گاه وقتی یكی به رختخواب می ‌رود، دیگری تازه از خواب بلند شده است.

عوامل مؤثر در تنظیم ساعت بدن

- سن
اما این ساعت درونی یكنواخت كار نمی‌ كند. یكی از نكات مهم در تنظیم این ساعت، سن است. مثلاً بچه‌های كوچك، شاید برای اینكه به پدر و مادرشان نشان بدهند، بچه ‌داری یعنی چه! صبح اول وقت بیدارند! با افزایش سن این ساعت عقب می ‌رود. در سنین نوجوانی شب زنده‌ داری به اوج می‌ رسد. اما 20 سالگی به بعد هرچه كه سن بالاتر می‌ رود، تحمل بدن برای شب زنده ‌داری كمتر می ‌شود.

- تفاوت زمانی
در این میان یك نكته‌ در مورد هر دو دسته آدم‌های سحرخیز یا ‌شب‌ زنده ‌دار صدق می ‌كند. وقتی برنامه زندگی مان با این ساعت تنظیم نیست، بدن در حالت استرس قرار می‌ گیرد. كارشناسان در این زمینه معتقدند: " وقتی من ساعت درونی‌ای دارم كه دو سه ساعت عقب تر از ساعت بیرونی كار می‌ كند مثل این است كه بخواهم در مسكو كار كنم، در حالی ‌كه در مونیخ زندگی می‌ كنم."

این تفاوت زمانی، فشاری است كه به مرور زمان خود را نشان می ‌دهد. نكته جالب توجه اینجاست كه این فشار، موجب بروز عاداتی مثل سیگاری شدن می ‌شود. هر چقدر این تفاوت زمانی بیشتر باشد، احتمال اینكه فرد سیگاری شود بیشتر است.
نتیجه بررسی‌ها نشان می‌ دهند افرادی كه ساعت درونی‌شان با ساعت معمول از 4 ساعت بیشتر تفاوت دارد، 60 درصد بیشتر از افراد دیگر سیگاری می‌ شوند.

تنظیم ساعت درونی با بیرونی
اما، تنظیم این دو ساعت با هم گاهی مقدور نیست، وقتی باید ساعت 7 صبح سر كار باشیم، ولی تا ساعت 9 هنوز گیج خوابیم چاره چیست؟

1- نور بیشتر در محیط كار و محل زندگی. واقعیت این است كه بیشتر ما به اندازه كافی نور دریافت نمی‌ كنیم. كمبود نور یعنی سحرخیزها، سحر خیزتر می‌ شوند، شب زنده‌دارها هم صبح دیرتر از خواب بلند می‌ شوند.
2- سعی كنیم عادات و روش زندگی‌مان را تا جایی كه مقدور است با ساعت درونی‌مان تنظیم كنیم.

روننبرگ معتقد است: تنظیم ساعت كار با ساعت درونی قدم بزرگی است. می دانید اگر این گونه باشد، خلاقیت و سازندگی نیروی كار جامعه چقدر بالا می ‌رود. البته این را هم باید گفت که برای بالا بردن خلاقیت، نمی‌ توان نظام اجتماعی را بر هم زد، مثلاً نمی توان برای بالا بردن خلاقیت نوجوانان‌، از 14 سالگی به بعد دانش‌آموزان به جای ساعت 8 صبح ساعت 9 یا10 به مدرسه بروند!


»

نوشته شده توسط سحر قربانی در سه شنبه 31 مرداد 1391

نظرات ()


Powered By 2stan.ir Copyright © 2009 by bedonemarzha This Themplate By bedonemarzha.ir


پیراپزشکان

بدون مرز

پزشک

پیراپزشک

مرز

بدون مرزها

قالب ایران بلاگ

قالب رویا بلاگ

قالب پرشین بلاگ

قالب بلاگ وب

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ

ابزار وبلاگ نویسی

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وبلاگ

تم دیزاینر